Svar: Dagsrytme til en tidlig dreng

3. april 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille dreng - og jeres liv :) Og velkommen til. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

For at få lidt mere rytme, så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag. Det kan naturligvis godt variere lidt især lige nu, hvor hans stå op tidspunkt faktisk kan variere mellem kl 05 og 07 - men det er ret vigtigt, at dagen starter til nogenlunde samme tid, fordi det sætter tidspunkterne for resten af dagen. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere fast til hans puttetidspunkter formiddag og eftermiddag naturligt ligge. Det vil hjælpe jer til at finde ud af, hvornår han er putteklar og det vil også give jeres dreng en fornemmelse af træthed og behov for at sove, så han netop kan falde i søvn og føler sig parat, når I putter ham.

Og det vil på samme måde være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i hans spisetider, fordi det også vil være med til at påvirke hans indre ur og hjælpe ham til at spise, når maden bliver serveret.

Da jeres dreng starter dagen tidligt, så vil han sandsynligvis trives bedst med to lure og en powernap i løbet af dagen. Men jo senere han sover og jo længere hans lure er, jo større sandsynlighed vil der være for, at han springer powernappen over og kan nøjes med de to lure. Det gør ikke noget om det er formiddagsluren eller middagsluren der er længst. Nogle børn trives bedst med at sove f.eks. 1.5 time om formiddagen og en time til middag og måske en powernap på 30-45 minutter sidst på dagen. Andre børn trives bedre med en lur på 45-60 minutter formiddag og så 1.5-2 timers middagslur og springer så måske powernappen over... og ud fra det I fortæller, så lyder det som om, at jeres dreng vil trives bedst med den lidt længere formiddagslur og en kortere middagslur og så de fleste dage undvære sin powernap.

Ud over det med stå op tidspunktet om morgenen, de faste spisetider osv. så vil jeg også foreslå dig, at du flytter hans badetid frem, så han i en periode tilbydes bad før sin middagslur. Det vil være med til at forlænge hans vågenperiode lidt og han vil blive stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil gøre, at hans middagslur kommer til at ligge en smule senere, ligesom badet vil kunne hjælpe ham til at finde ro og måske netop sove en lidt bedre middagslur.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Det er fint at holde fast i at dagen ikke starter for tidligt.

Morgen 07: Frisk frugt i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.

Sen morgen 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Formiddag 10-10.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, samt vand af kop, når han vågner.

Kommer herefter i bad. Frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Måske har han brug for en lille amning før badet - det er helt okay, det kan give lidt ro og ekstra væske, når det er varmt, hvor I bor - og han er jo, som du skriver, vant til at blive ammet en del :)

Frokost 12: Tilbydes brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og der begyndes med kød og fisk i mosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det kommer an på hvor lang formiddagsluren har været og hvor lang hans vågenperiode bliver...

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap - om han har brug for den afhænger af, hvor tidligt hans rytme er og hvor lang en middagslur han ender med at tage. Nogle gange kan det være en fordel, hvis han får en 3. lur fordi det også er med til at rykke puttetidspunktet lidt og dermed måske gøre, at han sover til kl 06 og ikke starter dagen allerede kl 05...:)

Aften 18: Tilbydes igen lidt ...

Annonce

... brødskorper, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og der begyndes med kød eller fisk. Grøntsagsmosen kan være hjemmelavet og med udgangspunkt i jeres mad, det kan også være middagsretter, som du køber på glas.. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - men tidspunktet kan naturligvis variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes - men denne amning gøres nu mere og mere kortvarig, så han stille og roligt begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk uden mælk om natten...

Som du kan se, er der i denne plan stadig plads til en del amninger, og det er helt fint med amning om formiddagen, før han kommer i bad - fordi det beroliger, sikrer ekstra væske, og fylder ham op med lidt ekstra energi, så han har noget at forbrænde - og han forbrænder det netop nok i badet, så der stadig er appetit til frokosten efterfølgende.

Har du mulighed for at trille ture med barnevogn/klapvogn, hvor I bor og selvom det er varmt? Det kan være en god måde at vænne ham til at sove en lidt længere lur enten formiddag eller eftermiddag, fordi du netop ved at trille ham, måske kan holde ham bedre sovende. Så du ved at indføre denne rutine får vænnet hans indre ur til at behøve en lidt længere lur på dette tidspunkt af dagen.. Hvis ikke det er muligt, så kan du også vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og se om du med din nærhed, kan holde ham sovende, så en af dagens lure varer mindst 1.5 time.

Det kan også være en god idé lige nu at holde fast i to lure og en powernap, hvis det kan gøre, at han så bedre kan blive puttet omkring kl 19.30-20 - og ikke allerede kl 18.30-19, fordi det naturligt - sammen med dagens øvrige rytme - vil spille ind på hans stå op tidspunkt:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til mad, så er det vigtigt, at du forsøger at tilbyde ham skemad og vand af kop, - før du ammer ham, for på den måde at sikre plads i maven til begge dele. Hvis han har for meget mælk i maven, så er der stor risiko for, at det fjerner appetitten.

Derudover er det en rigtig god idé at starte med mad i hånden, så han selv sidder og smager, gumler, opbløder med spyt osv. Det kan være kogte grøntsager, det kan være brødskorper af forskellige slags, agurk, bløde frugtbåde og lignende. Det er vigtigt, at det er noget, som han kan arbejde med i munden og som ikke knækker let - det dur f.eks. ikke med æblebåde, da de knækker og kan sætte sig fast i halsen på ham, ligesom han ikke må få rå gulerod, fordi han med sine tænder, kan få bidt stykker af.

Hvis tænderne er et problem, så kan du også vælge at bruge en babyfeeder, som er en lille beholder, hvori du kan komme frugt og kogte grøntsager, og så kan han sidde og sutte på det igennem beholderen :)

Han skal naturligvis altid være under opsyn uanset, hvad du giver ham. Men det er rigtig godt, hvis han kan starte med at sidde med lidt i hænderne. Det styrker ham mundmotorisk, det giver han idé om, at det nu er spisetid, og det gør ham derfor naturligt mere parat, når du så følger efter med skemaden:)

I takt med at han får mere og mere fast føde, vil hans afføring ofte også blive fastere og hans afføringsmønster ændre sig. Nogle børn har afføring flere gange dagligt, andre hver anden dag - 3 dage imellem lyder umiddelbart af meget, men det afhænger helt af, hvordan han trives og hvordan afføringen ser ud. Hvis det er meget varmt hos jer, så skal du naturligvis være opmærksom på, at han kan have brug for ekstra væske. Og det er vigtigt, at hans afføring ikke er hård. Der må gerne gå et par dage imellem, hvis afføringen så er let for ham at komme af med, når den kommer. Han må ikke have hård mave, afføringen bør ikke være knoldet, og han må ikke have ondt.

Jeg håber, at I kan bruge dette, og at det giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne